reklama

Mocenská ruka Sovietov u kráľa prokurátorov

Opäť stovky článkov o pripravovanej tajnej voľbe generálneho prokurátora, o politických nomináciách, opozično-koaličných poslaneckých potýčkach, o kontroverznom financovaní politických strán, o Hedvige a o rozpade koalície. Môže politicky, ale aj právne rozmútiť koaličnú hladinu, posvietiť reflektorom na šedé myši, vyhnať veľkého potkana a zavrieť ho do klietky? Zákony opäť hovoria iným hlasom. Priamo nie, nepriamo kedykoľvek!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

V skutočnosti Generálny prokurátor nepožíva p riamymi pákami na prešetrenie korupčných praktík a podozrení z nekalého financovania politických strán. V týchto veciach je príslušný Úrad špeciálnej prokuratúry zatriedený síce do prokurátorskej rodiny, avšak mocenský patriarchát v rámci neho, je pridelený špeciálnemu prokurátorovi. Generálny prokurátor v pôsobnosti Úradu nie je oprávnený ukladať štandardné pokyny, aby nezačali trestne stíhať, nevznieslo sa obvinenie, nepodal sa návrh na vzatie obvineného do väzby a podobne (§55d ods. 2 z. č. 153/2001 Z.z.). Takže akékoľvek priame príkazy od Trnku neboli ani kompetenčne možné a okrem iného je špeciálny prokurátor do funkcie volený Národnou radou Slovenskej republiky (§24a ods.1 154/2001 Z.z.) .

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Závažnejšie sú nepriame páky roztrúsené po celých predpisoch a je nám predsa jasné, že viacero prútov je vždy mocnejších, než peň, o ktorý sa potknete. Prúty generálneho prokurátora nájdete aj bez toho, aby ste v paragrafoch listovali príliš dlho. Už v spomínaných ustanoveniach horevyššie zistíte, že:

  • (§24a) špeciálny prokurátor je volený na návrh GP a môže byť vybraný iba z radov Generálnej prokuratúry. Jeho funkčné obdobie je o 2 roky kratšie v porovnaní s funkčným obdobím GP – t.j. za jeho funkcie je špeciálny prokurátor volený minimálne 2-krát.

  • ostatných vedúcich prokurátorov do Úradu vymenúva GP na návrh ŠP po súhlase rady prokurátorov (ktorí sú v podriadenom postavení ku GP – vysvetlenie nižšie). Rovnako musia byť vymenovaní iba z radov Generálnej prokuratúry.

  • (§55d) čarovná vetička, ktorá nepotrebuje komentár: „Na čele Úradu špeciálnej prokuratúry je špeciálny prokurátor, prostredníctvom ktorého generálny prokurátor riadi činnosť Úradu špeciálnej prokuratúry.

  • Druhý odsek §55d nám takisto ukáže prstom na to, kto je koho človek, keďže: „Špeciálny prokurátor zodpovedá za výkon svojej funkcie generálnemu prokurátorovi.“

  • predĺžená ruka moci bez obmedzení a kontroly, pričom: „Osobu určenú na plnenie úloh Úradu špeciálnej prokuratúry môže odvolať z funkcie v Úrade špeciálnej prokuratúry iba generálny prokurátor na návrh špeciálneho prokurátora, a to aj bez uvedenia dôvodu.“ (§55h ods. 1. z č. 153/2001 Z.z.)

V ostatných paragrafoch vytŕča post Generálneho prokurátora pomaly pri každom procese v otázkach menovania, odvolávania, schvaľovania, kreovania komisií, zbavenia povinnosti mlčanlivosti prokurátorov, majetkových priznaní prokurátorov, určovania služobného času, prehlbovania a zvyšovania kvalifikácie, odmien a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kameňom úrazu a predmetom diagnózy telesného postihnutia slovenskej prokuratúry je dielo sovietskej legistiky vo forme subordinačnej teórie. Hierarchické usporiadanie v duchu bývalého režimu stavia prokurátorov do postavenia podriadenosti a nadriadenosti. Názor nadradeného generálneho prokurátora je záväzný pre prokurátorov podriadených – čím vyššie postavený prokurátor, tým je jeho pokyn/príkaz záväzný pre tých postavených nižšie (okresný>krajský>generálny). Mocenský monokratizmus v rukách generálneho prokurátora na vrchole hierarchie je anomáliou a neštandardným prvkom modernej demokracie podčiarkujúcej pozíciu nezávislého právneho názoru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súčasný silný prameň rieky viditeľných konfliktov politickej roviny siaha ďaleko do ranného zrodu ústavného poriadku Československa. Problém zdanlivo zahniezdený v personálnom obsadení postu a neuvedomujúc si pritom, že preliatie koryta a samotnú potopu spôsobil silný dážď zastaraného právneho systému „socialistickej stability“, pri zmene ktorého teraz stojí v ceste článok 150 Ústavy SR a 3/5 väčšina zákonodarnej moci. Preto budú parlamentári čoskoro nútení sa skloniť k politickému a nie odbornému rozhodnutiu, a preto sa opäť, pravdepodobne nie naposledy, v justičnej sústave našej krajiny rozhoduje bohužiaľ politicky. V krajine, v ktorej dôvera v súdnictvo a spravodlivosť je obsiahnutá nanajvýš v knižkách teórie práva a v abstraktnom myslení filozofov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príbeh je aj o politicky individualistických rozhodnutiach jedincov, zachraňujúcich si vlastnú kožu za cenu padnutia vlády, znovurozkrádania slovenskej pokladnice a pritom kožu na tvári a náš rešpekt, stratili už dávno.

Pavol Szabo

Pavol Szabo

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ešte stále mladý a na vlastnej ceste. Nevybral som sa po nej sám, no zotrvať na nej a stále poznať jej zmysel, je veľká výzva pre mňa, ako aj pre iných.Človek, občan, právnik a teraz po škole študentom života. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéPrávo a politika

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu