reklama

Neústavné zadlžovanie?

Zvykli sme si žiť na dlh, nie za vlastné. Dlhy sú štandardom nášho životného štýlu. „Retro pravidlo“ našich starých otcov „skákať iba do výšky svojho platu“ stratilo svoj význam a pochopenie. Ľudská chamtivosť sprevádzaná slepou nezodpovednosťou osôb pri kormidle potencionálnych Titanikov, nevyvoláva zrovna pohoršenie u bežných cestujúcich, spodnej suverenity spoločenskej zmluvy. Cifra 31,5 miliardy eur slovenského štátneho dlhu predstavuje pre nich nehmatateľný toxický plyn, ktorý sa desublimáciou môže rapídne zmeniť v neprestrieľný ľadovec a tento prudký náraz neobalí romantikou ani James Cameron so sladkým DiCapriom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Ak sa nezodpovedne zadlžím ja, doplatím na to skôr, či neskôr sám, prípadne moji blízki. Nezodpovedne sa zadĺži obchodná spoločnosť, doplatia na to jej zamestnanci, občas aj jej vlastníci. Nezodpovedne zadĺžia štát politickí reprezentanti, doplatíme (resp. zozbierame sa) na to my všetci. Legislatíva minulého storočia miestami koroduje vo fiškálnej kontrole politickej hladiny.

Ústavná úprava Téma sa oživila s novoprijatou maďarskou ústavou, ktorá mimo iných perličiek zviditeľnila dlhovú brzdu, ktorá explicitne zakazuje prijať zákon o štátnom rozpočte, spôsobujúceho zvýšenie miery štátneho dlhu. Ak dlh presahuje 50% hrubého domáceho produktu, ďalší odsek stanovuje povinnosť prijať iba taký zákon, aby viedol k zníženiu štátneho dlhu (článok 36 a 37 ústavy MR)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Štátny rozpočet sa vo väčšine krajín prijíma vo forme bežného zákona (čl. 58 ods. 1 Ústavy SR) a ak by pochopiteľne zákonodarný orgán prijal neprijateľne deficitný rozpočet, protiústavný predpis by Ústavný súd zrušil, keďže nikdy nespiaca parlamentná opozícia, či prezident inej farby, by okamžite zakročili iniciovaním podania na centrálneho strážcu ústavnosti. (V prípade judikovanej neústavnosti rozpočtu by sa pravdepodobne aplikovalo rozpočtové provizórium v zmysle §11 z. č. 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov.)

Ak si odmyslíme niektoré konštrukty v maďarskej ústave, zdá sa vám byť takéto opatrenie nezmyselné? Aj bývalá vláda sa oháňala zastavením štátneho dlhu ústavnou cestou, avšak marketingový tím už znenie ustanovení nedoriešil. Paradoxne sa jedná o tých, ktorí v rozpočtovom plánovaní počas hlbokej recesie namiesto šetrenia rátali s hospodárskym rastom a výdavky prekračovali hrubú líniu príjmov.

Prijatie ústavného zákona o vyrovnanom štátnom rozpočte na zníženie rozpočtového deficitu, ako aj ustanovenie hranice dlhu až do dosiahnutia vyrovnaného rozpočtu navrhuje hneď v 1. bode svojho programu SaS. Ivan Mikloš prejavil v januári vôľu predložiť protidlhový vládny návrh ústavného zákona so zriadením fiškálnej rady.

Nie len na juhu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

...sa spamätali a vytvorili hrádzu pre vlády farboslepé na červené čísla. Nemecký parlament revidoval ústavu (Grundgesetz) už v roku 2009, čím od roku 2020 zakázal jednotlivým spolkovým krajinám akékoľvek nové dlhy a pri normálnych hospodárskych podmienkach, od roku 2016 poskytuje federálnej úrovni manévrovací priestor iba v hodnote 0,35% ročného HDP.Nemci pretláčali model dlhovej brzdy do nie zrovna vydareného Paktu konkurencieschopnosti. Francúzsko prehlásilo pripravenosť prijať takýto zákon, no také Grécko sa pochopiteľne bráni zubami, nechtami.

Spojené štáty americké

Obrázok blogu

Históriou dlhových obmedzení sa hrdia ústavy jednotlivých štátov USA. New Jersey (článok VIII. ods. 2) zakazuje legislatíve, aby vytvárala v ktoromkoľvek fiškálnom roku dlhy, alebo zodpovednosti štátu, ktoré by spoločne aj s predošlými dlhmi a zodpovednosťami boli vyššie, než jedno percento celkovej sumy stanovenej v rozpočtovom predpise (appropriation law) pre daný fiškálny rok.

Georgia (nie Gruzínsko) si stanovila v článku VII. ods. 4 značne široké podmienky pre zadlžovanie krajiny. Montana na druhej strane povoľuje v článku VIII. zadlženie iba v prípade, ak s tým súhlasí 2/3 väčšina členov v oboch komorách zákonodarného orgánu, prípadne väčšina voličov. Rovnako stanovuje zákaz vytvorenia dlhu pre pokrytie už existujúcich deficitov, ako aj v ods. 9 striktne vyrovnaný rozpočet.

Z druhého brehu rieky sa však všetky snahy javia ako zbytočné a kameňom úrazu je verejný dlh federálnej pokladnice dosahujúci rekordné výšky. Od začiatkov 90-tych rokov sa rozvíjal proces tzv. dlhového stropu (debt ceiling). Kongres Spojených štátov udelil štátnej pokladnici povolenie zadlžovať sa pre potreby financovania vládnych politík, po ním stanovenú hranicu. Inými slovami, jedná sa o legislatívu určujúcu, že ak vláda nie je schopná udržať mínusové čísla pod daným limitom, buď sa vydá cestou vyrovnaného rozpočtu, alebo povolí ďalšie výdavky.

Vrchnosť si zvolila ľahšiu cestu a dlhový strop si graduálne navyšovala. Posledné navýšenie bolo schválené vo februári minulý rok na sumu 14,294 biliónov dolárov, pričom momentálny dlh sa k tejto sume úspešne blíži (približne 98% HDP).

„Protidlhoví“ bojovníci Restoring Freedom v spolupráci s Goldwater Institute šíria iniciatívu za schválenie dodatku k ústave v znení:

„Navýšenie federálneho dlhu si vyžaduje súhlas väčšiny zákonodarných zborov jednotlivých štátov.“

Argumentujúc proti washingtonskému centrizmu ignorujúcemu samotné štáty, ktoré si zväčša uťahujú opasky práve z dôvodu ich ústavno-fiškálnych obmedzení. Vzhľadom na rigidnosť, ktorou sa vyznačuje práve ústava Spojených štátov, sa vrhli do veľmi ambiciózneho cieľa. Zárodky nádeje svitli u zákonodarcov Severnej Dakoty, nakoľko tomu nie sú ani dva týždne, čo prijali uznesenie volajúce po ústavnom konvente, ktorý by mal predložiť návrh dodatoku ústavy o zrušení navyšovania dlhového stropu. Ak by sa im podarilo zvolať konvent, radil by sa k prvému od roku 1787 – odkedy boli všetky dodatky schvaľované výlučne Kongresom a následne odobrované štátmi.

Fiškálna rada

Ivan Mikloš do detailov nevysvetlil, aké má mať rada hlavné funkcie, kompetencie, zloženie, formu menovania/volenia členov atď, čo pochopiteľne nie je za jednu tlačovku ani možné komplexne vykonať. Niektorí odborníci sa stavajú kriticky, iní nápad vítajú.

Modelov je pravdepodobne viacero, začať by mohol s neplateným a čestným členstvom nezávislých odborníkov a funkcionárov bánk, predstavenstiev, mimovládnych organizácií a nezávislých akademikov, ktorí majú čo to k rozpočtu a k nakladaniu s financiami štátu povedať. Mimo odbornej náplne práce, vypracovávania expertných analýz a posudkov by sa medzi ich hlavné činnosti a zodpovednosti radilo informovanie spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Za odborné postupy v rámci fiškálnej politiky zodpovedá v prvom rade vláda prostredníctvom Ministerstva financií. Za informačný lievik z národnej úrovne na našu úroveň plebsu, by zodpovedala rada. Viete, o čom pojednáva štátny rozpočet 2011? Vedeli by ste porovnať rozpočtový rok 2009, 2010 so súčasným? Kde sa pridalo, odobralo, aký dlh nám hrozí, aká suma pripadá na každého obyvateľa? Ekonómovia a zákony pravidlám rozumejú, no my by sme napríklad rozumeli prirovnaniu schodku k príjmom, než k HDP. K spomínanému cieľu sa priblížil inštitút INESS so svojím projektom Cena štátu .

-------------------

Alternatív a modelov máme k dispozícii niekoľko, formulácia znení ustanovení článkov a paragrafov je tou poslednou prekážkou. Či už pravidlá zodpovednosti zadlžovania upravíme priamo v tretej hlave našej ústavy, alebo separátnym ústavným zákonom, samotných zákonodarcov by prvý krok rozpočtovej bilancie stáli jedine vôľa a 90 súhlasných parlamentných hlasov, s mierou dopadu z dlhodobého hľadiska vyčísliteľnou v miliónoch. Často zbytočne regulujeme záväznými predpismi aj tie najdrobnejšie spoločenské vzťahy a dvere k zadlžovaniu nás a našich budúcich generácií, ponechávame dokorán otvorené.

Pavol Szabo

Pavol Szabo

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ešte stále mladý a na vlastnej ceste. Nevybral som sa po nej sám, no zotrvať na nej a stále poznať jej zmysel, je veľká výzva pre mňa, ako aj pre iných.Človek, občan, právnik a teraz po škole študentom života. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéPrávo a politika

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu